We slapen al van aan de start van ons leven, maar wat houdt het precies in en hoe verloopt dit? Onze slaapcyclus kan je opdelen in een aantal fases. Je hebt het moment van inslapen, gevolgd door de lichte slaap, de diepe slaap en de rem-slaap of paradoxale slaap en tenslotte de fase van de behoefte tot herhaling van diepe slaap. Maar wat doet dit alles nu met ons lichaam?

Tijdens het moment van inslapen en de lichte slaap is je lichaam nog in ‘waakmodus’ en zal je dus alles horen en aanvoelen waardoor je heel snel wakker wordt. Zo zal je elke druppel horen vallen op je raam tijdens een regenachtige nacht.

Onze diepe slaap zorgt ervoor dat we ons lichaam tot op celniveau gaan herstellen. Tijdens de diepe slaap maken onze hersenen het menselijk groeihormoon GH aan, zal er meer bloed naar de spieren stromen, zakt onze bloeddruk, kortom worden alle energieniveaus van ons lichaam terug aangevuld. Dit is bijvoorbeeld de reden dat jonge kinderen veel meer diepe slaap nodig hebben dan volwassenen. Trouwens, als we ons ziek voelen zullen we vaker en langer slapen en zodoende ‘uitzieken’.

Zonder deze mogelijkheid om ons lichaam en organen gezond te houden, kunnen we versneld verouderen; het wordt dan steeds moeilijker om de schadelijke effecten tegen te gaan, zeker wanneer ze verband houden met chronische ziektes zoals hartkwalen, osteoporose of neurologische condities.

 

Wat is slapen?
Wat is slapen?

De Rem-slaap wordt ook wel eens paradoxale slaap genoemd omdat we tijdens deze fase een sterk verhoogde hersenactiviteit koppelen aan een nagenoeg totale spierverslapping. Gedurende deze rem-slaap zullen wij onze herinneringen opslaan of indien nodig verwijderen. Dit is ook onze droomfase. Uit onderzoek is gebleken dat vooral tieners en jongvolwassenen langer dan normaal in deze fase blijven.

Het is belangrijk dat we elke fase doorlopen om ons lichaam de kans te geven om te herstellen na een hectische dag. ’s Nachts tot rust komen is een must, daarom moet je slaapkamer vrij zijn van hinderende elementen.

En onze meest slaapstorende factor is …..?

U zal het niet of nauwelijks geloven, maar de meest slaapstorende factor in onze slaapkamer is … ons bed. Om goed te slapen moet je rug zijn natuurlijke curve al liggend behouden. Probeer maar eens rechtop te slapen… Zittend slapen lukt meestal voor één slaapcyclus, maar meerdere cycli na elkaar zoals we gewend zijn te slapen lukt enkel al liggend. Daarom is het belangrijk dat onze ruggenwervel zijn natuurlijke curve nabootst in liggende houding.

Wat is slapen?
Wat is slapen?

Tijdens onze diepe slaap is het van belang om zo stil mogelijk te liggen. Slapen op een slechte matras zal zorgen voor heel wat beweging gedurende de nacht en ons zodoende sneller uit onze diepe slaap halen.

Een goede matras moet ervoor zorgen dat het raakvlak met je lichaam zo groot mogelijk is. Dit zorgt voor lagere tegendruk op je huidoppervlak en zorgt er voor dat je minder zal draaien en keren tijdens de nacht.

Hou bij de keuze van een nieuwe matras rekening met je dominante slaaphouding, je lichaamsbouw en je gewicht in combinatie met de hardheid van de matras. Als algemene regel kan je aannemen dat een te harde matras nefast is voor je slaap.

Wist je dat MyBed matrassen reeds voor-gezoneerd zijn op basis van uw lichaamsbouw en dominante slaaphouding? Zo hebben wij een matras in X-vorm, H-vorm, V-vorm of A-vorm… U bent even niet mee? Geen nood, wij informeren u in een volgende blog verder over deze vormen.